Főoldal   ::    Linkek   ::   GYIK

A macskák védőoltásai

Veszettség

A betegség lényegében nem tér el a kutyák veszettségétől (részletesen lásd az előző számban ), mégis a törvény nem kötelezi a macskatartókat az évenkénti védőoltásra. Ennek ellenére egy felelősségteljes és igaz állatbarát gazdi soha sem feledkezhet meg macskája évenkénti veszettség elleni oltásáról.

Leukózis

Ezt a macskák körében igen elterjedt betegséget egy, a Retrovírusok közé tartozó kórokozó idézi elő. A fertőződés leggyakrabban 1-8 éves korban következik be. Alattomosan fejlődik, a macskák hónapokig esetleg évekig nem mutatnak tüneteket miközben váladékaikkal, vizeletükkel, bélsarukkal, tejükkel fertőzik az egészséges fajtársaikat. A betegség sokféle formában nyilvánulhat meg, leggyakrabban vérfogyottság, lesoványodás, szaporodásbiológiai zavarok és testszerte daganat képződés jellemzi. Az immunrendszer károsodása miatt gyakoriak a másodlagos fertőzések, mint például a fertőző hashártyagyulladás és a macskanátha. A megbetegedett állatok 70%-a 3 éven belül elpusztul ezért különösen fontos a védőoltással történő megelőzés.

Macskák fertőző hashártyagyulladása ( FIP )

A betegséget a macskák FIP-coronavírusa okozza. Leggyakrabban fél-egyéves korukban fertőződnek állataink és a tünetek 2 hét- 4 hónap múlva jelennek meg. Az állat ellenállóképességétől függően három megjelenési formája van. Az un. nedves formánál a legfeltűnőbb tünet a has megnagyobbodása, esetenként nehezített légzés. A száraz formánál a szervezetben daganatszerű gócok jelennek meg elsősorban a májban, a vesékben, a szemben és az agyban. A beteg állatok bágyadtak, lesoványodnak, szőrük fénytelen, borzolt. Gyakran a betegség tünetmentes marad (inapparens forma). Új korszakot nyitott e betegség elleni védekezésben, egy az orrüregbe fújható spray-vakcina kifejlesztése.

Macskák panleukopeniája

A kutyák parvovírusos bélgyulladásához hasonló betegség macskákban elsősorban 3-5 hónapos kölykökben fordul elő. Olykor a tünetmentes állat hirtelen elpusztulásához vezethet, ezért a gazdik mérgezésre gondolva keresik fel az állatorvost. Legtöbbször azonban a lassabb kórlefolyás jellemző, mikor is láz, hányás, kiszáradás és a has fájdalmassága állapítható meg. Elhúzódóbb formájának jellemző tünete a nyelv két oldalán kialakuló fekélyek. Ha vemhes állat fertőződik, gyakori a vetélés valamint a kölykök idegrendszeri fejlődési rendellenessége.

Macska influenza

Ezt az igen gyakori betegséget Herpes és Calicivírusok okozzák. Gyakran jelentkezik csökkent ellenállóképességű (FIP, leukózis) egyedekben. Kötőhártya gyulladás, orrfolyás, tüsszögés, köhögés jellemzi. Ha az állat át is vészeli a betegséget, visszatérő asztmaszerű köhögési rohamai lehetnek akár egész további életében.

Az oltási program

A kölyökmacskák oltását 7-9 hetesen kell kezdeni a macska-kombi oltással amely gyógyszergyártótól függően a fent leírt betegségek elleni vakcinák kombinációját tartalmazza, majd 3-4 héttel később ezt meg kell ismételni. Ezen kívül kíjárós macskáknál veszettség elleni oltás is szükséges. Az évenkénti emlékeztető oltás veszettség és a kombinált vakcinákból áll. Sok cica egész életében nem hagyja el a lakást ezért jogosan kérdezhetik a gazdik, hogy miért van szükség oltásokra. A fent leírt vírusok közül egyesek igen ellenállóak ezért a lakásba bekerülő tárgyakkal (pl. cipőtalp) is fertőződhetnek állataink. Köztudott, hogy a veszettség csak harapás útján terjed, így más állatokkal nem érintkező macskák nem betegedhetnek meg, azonban ha cicánk embert harap, a rendszeresen kapott veszettség oltásokról kiállított oltási könyv az egyetlen törvényes út, hogy bizonyítsuk állatunk státuszát.

Amennyiben a macska már elmúlt egy éves mikor hozzánk kerül, neki már nem szükséges az alapimmunitás kialakítása, így elegendő ha egyszeri veszettség és kombinált oltásban részesül amiket évente kell ismételni.